Rahasia Sazali Samad Menjadi Binaragawan Dunia

Oleh: Alfian Lutfi

Kerja keras serta tekad kuat adalah modal yang selalu dipegang teguh binaragawan dunia asal negeri Jiran Sazali Samad. Dengan tekadnya tersebut, bapak dari ke 5 anak ini patut dibanggakan oleh masyarakat Malaysia sebagai Tokoh Binaragawan Legendaris.

Tak hanya di Malaysia saja, Asia termasuk Indonesia pun turut mengakui akan prestasi yang ditorehnya sebagai Binaragawan Asia yang berprestasi dikancah dunia.

Dalam perbincangannya kemarin, reps mendapat sedikit rahasia mengenai kesuksesannya menjadi seorang binaragawan dunia. Ia pun menyampaikan, bahwa kesuksesnya tak luput dari pola latihan serta program diet dan nutrisi yang tepat. Nah bagaimana rahasia latihan dan programnya tersebut? Ini dia wawancara kami bersama Sazali Samad selengkapnya.

Reps: Bagaimana abang latihan dalam seminggu? Bisa ceritakan program latihan abang selama 1 minggu?

Sazali Samad: Kalau tiada pertandingan, latihan 5 kali seminggu, sabtu dan ahad cuti. Kebiasaannya bersama family.

  • DAY 1: KAKI/PEHA/BETIS DAN HAMSTRINGS
  • DAY2: CHEST (DADA)
  • DAY3: BACK (SAYAP/PUNGGUNG)
  • DAY4: SHOULDERS (BAHU)
  • DAY5: ARMS (LENGAN)

Latihan bisa berubah-ubah. Lengan / arms akan diselitkan (diselipkan) diantara latihan diatas, atau day 6 mungkin latihan juga. Abs & Calf (Betis) sekerap mungkin latihan. Tiap hari sehabis rutin.

Reps: Program latihan yang paling abang sukai? Apa alasannya?

Sazali Samad: Otot-otot besar seperti legs, back & chest. Kaki dan back menentukan keseimbangan badan(Symetry) yang mana akan nampak menarik di pentas bertanding. Otot kaki dan back juga punya banyak pecahan yang agak sukar untuk dibentuk.

Reps: Bagian otot mana yang bagi abang anggap tidak perfect? Lantas bagaimana abang menghadapi itu?

Sazali Samad: Hamstring dan Chest. Tapi boleh dikatakan kebanyakan otot saya tidak perfect. Kaedahnya: Cuma teruskan latihan dengan konsisten dan sesekali ubah cara latihan.

Reps: Pose yang paling abang suka saat tampil di stage? Mengapa?

Sazali Samad: Front Lats Spread dan Front Double Biceps. Sebab boleh nampak keseimbangan badan atas dan bawah.

Reps: Siapa competitor yang paling abang waspada saat bertanding di kejohanan dunia?

Sazali Samad: Semua peserta di pentas final. Kerana target yang sama, menjadi juara.

Reps: Bagaimana prepare abang saat ikut kejohanan dunia?

Sazali Samad: Saya akan bersedia sepanjang masa, iaitu tidak terlalu gemok pada off season, sekiranya punya cedera ringan, segera dibuat rawatan pemulihan. 3 bulan sebelum kejuaraan saya sudah pastikan program pemakanan, latihan sudah ada. Teruskan latihan keras hingga last minute. Fokus sentiasa yang saya akan bertanding. Yakin apa yang saya lakukan dan berdoa pada Allah SWT agar segala yang direncana berjalan lancar.

Reps: Apa nutrition yang paling abang suka?

Sazali Samad: Tidak memilih (merk). Apa saja yang perisa (rasa) coklat mengikuti season, yang tidak ragam pada perut.

Reps: Lalu pola pemakanan seperti apa yang abang siapkan untuk suatu kejohanan?

Sazali Samad: 3 Bulan sebelum bertanding sudah stop minyak & gula. Carbo depends on weight category, garam dan air pada hari terakhir sebelum bertanding.

Reps: Ceritakan nutrisi abang sehari-hari dari menu ke menu lainnya?

Sazali Samad: Air minum yang tidak manis. Makanan tidak berlemak/minyak. Air minum secukupnya terutama ingin latihan berat. Fat burner di waktu pagi semasa perut kosong bersama Aeno Oxygen Alkali Water. Sarapan 8 Biji Putih Telur dengan 2 kuning + 4 scoop oat meal dicampur dengan protein 1 scoop. Vitamin selepas sarapan (multivite, vit C, Minyak Ikan dan lain-lain).

Kardio – 2 jam selepas sarapan. Makan berkhasiat tengah hari yang punya carbo protein & fiber. Tiada limit air masak. Pre workout – latihan – post workout. Makan malam yang sedang-sedang. Suplemen lain seperti ZMA, Omega Oil, Cal Mag, Nuprep Tongkat Ali.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *